Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
25.04.2007 10:17 - Политика на ЕС за развитие на селските райони
Автор: nzz Категория: Политика   
Прочетен: 1170 Коментари: 0 Гласове:
0



21 април 2007 г., курорта “Рибарица”, Семинар  на БЗНС-НС и фондация “Ханс Зайдел”

БЗНС-Народен съюз проведе на 21 април т.г. семинар на тема “Политика на Европейския съюз за развитие на селските райони”. Форумът се реализира с помощта на фондация “Ханс Зайдел”.

Преслав Гайдарски, член на Постоянното присъствие на БЗНС-НС, запозна участниците в семинара целите на тази политика. Тя поощрява устойчивото развитие на селските райони в Европа, като е насочена към икономически, социални и екологични проблеми, посочи лекторът.

На семинара бяха очертани стъпките за получаване на директни плащания - първия стълб в политиката на ЕС за развитието на селските райони.

 

Директните плащания ще се дават

 

за обработваема земя, в която влизат и общинските пасища. Средства няма да бъдат отпускани на животновъди, които не обработват земя,  уточни той. Всеки животновъд трябва да стопанисва минимално 10 дка от общинското пасище. То не може да се огражда както и върху него да се изграждат селскостопански постройки.

Директните плащания ще се получават през първите три години от членството ни в ЕС плюс още 2 години, ако това бъде заявено от българска страна.

Лъжа за нивите вече не може да има, защото ще има кръстосана проверка, предупреди Гайдарски.

Задължително ще бъдат проверявани 5 на сто от регистрираните. На 100 % обаче Европейската комисия ще проверява конфликтите.

За да кандидатстват за директни плащания стопаните трябва да имат регистрация като земеделски производител, регистрация за земеделските парцели /която завърши на 28 февруари т.г./ и същинска регистрация.

Няма изискване кандидатите да са минали през системата за идентификация на земеделските парцели, уточни лекторът. Парите обаче могат да бъдат спрени от ЕК, ако даден кандидат наруши забраната да не се палят стърнищата.

Вторият стълб за развитие на селските райони включва 4 оси. Първата е за подобряването на конкурентността на земеделските стопанства. Втората – развитие на т. нар. биологично земеделие. Кандидатстването за средства по това направление са предшествани от проверки в три последователни години от ЕК, които трябва да установят, че произвежданата продукция е екологично чиста.

Третата ос цели подобряване на качеството на живот в селските райони, които обхващат 90 % от територията на общността.

Представен бе

 

новаторският подход “Лидер”

 

който се развива в ЕС през последните 15 години. Той има за цел подпомагане на развитието на икономиката в селските райони.

Опитът показва, че програмата “Лидер” може в действителност да промени всекидневния живот на хората в тези райони.  Основният принцип на подхода е да дава на местните хора и общности власт и финансови възможности да развиват своите собствени селски райони.

За първи път през периода 2007-2013 г. подходът се включва като приоритетна цел в регламента за развитие на селските райони, каза Гайдарски.

“Лидер” има седем основни характеристики: териториален подход; подход “отдолу-нагоре”; публично-частни партньорства /МИГ/; интегриран или многосекторен подход; новаторство; сътрудничество и работа в мрежа и местно финансиране и управление.

Гайдарски запозна аудиторията с установяването на местни партньорства, известни под името

 

“Местна инициативна група”

 

/МИГ/.

МИГ ще се създава на определена територия и има за цел да идентифицира и осъществи стратегията за местно развитие, като взема решения за разпределянето на финансовите ресурси и управлението им( МИГ ще кандидатства през Министерство на земеделието и горите за бюджет за тази стратегия. Фактически на местно равнище те ще избират и проектите, които ще бъдат одобрявани, допълни Гайдарски.

За да бъдат избрани МИГ трябва да отговорят за избора на проекти. Територията, която дадена местна инициативна група  обхваща, трябва да е населявана от 5 000 да 150 000 жители. Друго изискване е членовете на МИГ да включват 1/3 представителство на местната власт, 1/3 местни жители и 1/3 организации. Трябва обаче да се избягва преобладаващото влияние в МИГ на държавни служители. Групите трябва да привличат в “Лидер” способни и активни хора с различни интереси и от различни селища на района, подчерта Гайдарски.

На нивото, на което се взимат решенията, икономическите и социалните партньори трябва да представляват поне 50 на сто от местното партньорство – търговски камари, земеделие, средни и малки предприятия, НПО, асоциации на жените, заети в земеделието, и др.

Даденият МИГ трябва да покаже умения да диференцира и изпълнява стратегията за развитие на района. Всеки отделен МИГ трябва да представлява един географски район с потенциал за поддържане на жизнеспособна стратегия за развитие.

Задължително условие е Местната инициативна група да бъде регистрирана по Закона за юридически лица с нестопанска цел.

Групата, започваща процеса по създаване на МИГ, трябва да предприеме определени стъпки, за да достигне до всички възможни участници и хора от района. Най-голямата опасност за една Лидер-група е да започне и да си остане “затворен кръг от хора”, който разпределя финансовите средства предимно помежду си, подчерта Преслав Гайдарски.

Местната стратегия за развитие трябва да бъде интегрирана и да демонстрира връзката си със спецификите на територията. От друга страна тя трябва да разкрива своята новаторска същност както и да е съобразена с общинския план за развитие и други административни програми.

Специално изискване е, когато МИГ е на територия с наличие на воден басейн, да включва в стратегията си мерки и дейности отг Европейския фонд по рибарство.

Допустими мерки по “Лидер” са – “Прилагане на местни стратегии за развитие”, “Изпълнение на проекти за сътрудничества”, “Подсигуряване работата на МИГ, придобиване на умения и оживяване на територията”.

 

 

 

 



Тагове:   политика,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: nzz
Категория: Политика
Прочетен: 1691835
Постинги: 242
Коментари: 624
Гласове: 418
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930