Прочетен: 696 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 03.10.2008 22:23
Докато ДАНС подслушва журналисти чрез разработката “Галерия”, “неизвестни лица” задигнаха 30 художествени платна от дома на покойния карикатурист Тодор Цонев, който приживе бичуваше с карикатурите си своя съименник, популярен с народното прозвище Тато.
Между двете събития на пръв поглед няма пряка връзка, но ги обединява един общ контекст – този на творческата свобода, свободата на словото и реакцията на застрашената власт. Макар че битуваме като европейци от известно време, манталитетът на тайните служби не е съществено променен. Променена е фасадата, опаковката, униформите, но “галеристите” са си същите, особено онова поколение, което днес заема ръководни постове и е неизбежно свързано със старата система и с нейния начин на мислене и процедиране.
В същото време техните по-млади колеги, които не страдат от обременена и раздвоена ценностна система работят в своите служби още с пишещи машини или със лични компютри. Те нямат технологична и лична свобода на действие и не могат да проявят пълноценно професионалните си способности, потискани от ретроградните си шефове.
Техния проблем е функция на управляващата власт и на манталитета на сегашните управници.
Вместо мрачна потайност и засекретеност на множество нива ДАНС трябва да създаде съвременен и прозрачен обществен паноптикум на своите действия. От това националната ни сигурност съвсем няма да пострада. Но са нужни млади хора с необременено мислене.
Балчо Балчев